Het zuiden van Thailand! - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu Het zuiden van Thailand! - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu

Het zuiden van Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Danique

22 Maart 2017 | Thailand, Hua Hin

Vrijdag 3 maart was het tijd om het vrijwilligershuis in Hua Hin te verlaten. Die avond hadden we de nachtbus en de boot gereserveerd die ons naar het eiland Koh Phangan moesten brengen. De bus zou rond half elf in de avond van het busstation vertrekken en we moesten een halfuur van te voren aanwezig zijn. Uiteraard stonden we netjes om half tien al op het busstation. Om tien uur was er echter nog geen bus te bekennen. Nouja aangezien niks in Thailand op tijd is stonden we hier niet van te kijken. Ondertussen werd het half elf en was er nog steeds geen bus. Toen er om kwart over elf nog geen bus was hadden we er niet echt vertrouwen meer in. Daar stonden we dan 's avonds laat bij een afgelegen bushalte. Opeens kwam er iemand op een motortaxi naar ons toe en hij vertelde dat over 10 minuten wel een nachtbus ging vanuit een andere bushalte. Voor we het doorhadden sprongen we met backpack en al achterop de motortaxi en scheurden we naar de bushalte toe. Daar aangekomen werden we er nog net niet vanaf getrokken door een mevrouw die ons snel hielp met de tickets voor de bus en de boot. We waren echt precies op tijd en konden gelukkig om half twaalf nog net met de bus mee.
Na een lange reis kwamen we de volgende dag eind van de ochtend aan in Koh Phangan. Na ons hostel te hebben gevonden hebben we die middag lekker aan het strand gelegen.

Zondag hebben we een scooter gehuurd om die dag het hele eiland over te kunnen rijden. We hadden allebei nog nooit op een scooter gereden dus na een hele uitleg moesten we er toch maar aan geloven. De eerste vijf minuten waren een beetje onwennig maar al vrij snel kregen we het onder de knie. Onze scooter had echter ook last van de warmte want met z'n tweeën op een scooter een steile helling op, dat ging niet. Het gevolg was dat iemand achter de scooter de heuvel op moest lopen. Dit was natuurlijk weer een hilarisch gezicht voor de mensen die voorbij kwamen. We zijn die dag het hele eiland over gereden wat echt super mooi was. We reden langs alle stranden, palmbomen en leuke afgelegen plaatsjes. Ook maakten we onderweg verschillende keren even een tussenstop om een duik in de zee te nemen. Na onderweg wat gegeten te hebben kwamen we 's avonds weer aan bij ons hostel. Al snel hadden we daar contact met twee jongens uit Duitsland en Engeland. Die avond stond het bekende Half Moon Festival op de planning en met hun gingen we daar dan ook heen. Na gezellig een drankje te hebben gedaan en onszelf helemaal onder de verf te hebben gesmeerd, gingen we naar het festival dat zich midden in de jungle bevond. Het was dan ook een erg gezellige avond en het was zeker leuk om zo'n festival eens mee te maken.
De volgende dag hebben we eerst uitgeslapen en hebben we weer lekker een dagje aan het strand gelegen. 'S avonds moesten we onze spullen alweer pakken want dinsdagochtend stond onze boottocht naar het volgende eiland, Koh Samui, op de planning.

Om twaalf uur gingen we de boot op en rond half vier in de middag kwamen we aan in Koh Samui. We hadden al snel door dat dit een groter en wat meer toeristisch eiland was dan Koh Panghan. Maar ook dit eiland was weer erg mooi. Eenmaal aangekomen bij het hostel sliepen we wederom in een slaapzaal. Maar dit keer hadden we de slaapzaal voor ons alleen wat ook wel eens lekker was. Die avond hebben we nog een rondje gelopen in het plaatsje zelf waar weer super veel te koop en te zien was.
Omdat het scooter rijden ons zo goed was bevallen hebben we woensdag wederom een scooter gehuurd. Ondanks dat dit eiland veel groter was dan Koh Panghan hebben we het toch gered om in een dag het hele eiland over te rijden. Ook hier waren weer super mooie stranden te zien en hebben we midden door de jungle gereden met duizenden palmbomen. Uiteraard hebben we af en toe een duik genomen in een zee die we tegenkwamen. De volgende dag was weer een stranddag. Deze dag waren er super veel golven en hier hebben we ons dan ook de hele dag mee vermaakt. Door de sterke stroming lagen we regelmatig op onze snufferd en moesten we zo nu en dan onze bikini's weer opsporen, maar uiteindelijk hebben we ook deze dag weer overleefd. Eenmaal weer in het hostel hebben we even een kilo zand uit ons broekje in de douche achtergelaten en daarna zijn we weer het plaatsje ingeweest. 'S avonds hebben we onze backpacktassen ingepakt om de volgende dag weer verder te kunnen reizen.

Vrijdagochtend werden we rond kwart over acht opgehaald door de taxi. Met de boot gingen we weer naar het vaste land en vervolgens gingen we met de bus naar het Khoa Sok National Park. Daar kwamen we eind van de dag aan. We hadden al snel door dat we in een super mooie omgeving zaten aan de rand van het national park en dus de jungle. Er waren dan ook allerlei dingen die je kon ondernemen. Marloes wilde heel graag de twee daagse jungle tocht doen die ze voor de volgende dag geboekt had. Danique leek dit echter niet zo wat en wilde dan ook gewoon lekker bij het zwembad blijven met 36 graden. Ondertussen is ze daarom ook al wel duo penotti geworden met haar eigen haren. De zaterdagavond heeft Danique, via skype, gezellig doorgebracht met vriendinnen. Zo was ze toch niet helemaal zo eenzaam.
Tweedaagse jungle tocht Marloes: Zaterdag om negen uur Thaise tijd werd ik opgehaald met een busje. Al snel ontmoette ik nog twee andere Nederlandse meiden waarmee het gelijk klikte. Ook de rest van de groep was erg leuk. De mensen in onze groep kwamen echt uit allerlei verschillende landen. Maar goed, eenmaal aankomen met het busje bij het meer in het National Park moesten we overstappen op de boot om bij onze slaapplek te kunnen komen. Het was echter wel zo gigantisch groot dat het nog wel een uur varen was tussen alle bergen en jungle bossen door. Wel was het echt ontzettend mooi. Toen we aankwamen zagen we een aantal drijvende hutjes van bamboe op het meer tussen de bergen staan, dat zou onze slaapplek zijn voor komende nacht. Het was erg primitief maar dat had ook wel weer wat. Samen met de twee andere Nederlandse meiden sliep ik in een hutje met drie dunne matrasjes op de grond en een klamboe met gaten, erg effectief dus. De muggenspray kwam dan ook goed van pas. Na ons geïnstalleerd te hebben namen we gelijk een duik in het meer. Na de lunch stapten we weer op de boot om vervolgens de jungle in te gaan. Na een uur lopen door alle rivieren en hindernissen in de dichtbegroeide jungle kwamen we aan bij de grotten waar we ook doorheen moesten. Van te voren werd al gezegd dat mensen met claustrofobie beter niet mee konden gaan, en dat bleek ook wel. In het donker liepen we met onze zaklampen door de grotten die steeds smaller en smaller werden. Ook het water kwam steeds hoger. Op een gegeven moment kon je nog net recht voorruit door de grot heen lopen en het water was ondertussen tot aan je kin gestegen. Ik was natuurlijk ook weer zo slim om de zaklamp in het water te houden waardoor mijn zaklamp het begaf. Ik moest het dus doen met het licht dat van de andere zaklampen af kwam. Ook in de grotten was het niet helemaal beestvrij. Er waren wel honderden vleermuizen en ook zagen we af en toe een vogelspin waarop de gids nog even vertelde dat ze giftig waren. Heel fijn om te weten. Na de grotten uit te zijn gelopen was het nog ongeveer een half uur terug lopen door de jungle naar ons bootje. Eenmaal weer terug bij ons drijvende bamboe hutje namen we nog snel even een duik in het water en was het alweer tijd om op de boot te stappen. Met de boot gingen we de zonsondergang bekijken en op avondsafari. Ook dit was weer super mooi. Rond acht uur waren we weer terug en was het tijd voor het avondeten. Ja je raadt het al, rijst! Na 's avonds gezellig een biertje te hebben gedronken gingen we maar eens slapen. In de nacht hoorde je ook alle geluiden die uit de jungle kwamen.
De volgende dag was het alweer vroeg dag. Een wekker hadden we niet nodig want we werden wel wakker door alle geluiden (we konden ook geen wekker zetten want we hadden geen stroom). Om zeven uur in de ochtend zaten we al weer in de boot voor de bootsafari die ongeveer een uur duurde. Bij terugkomst kregen we ontbijt en was het alweer tijd om onze spullen in te pakken. Met de boot gingen we vervolgens naar een ander gedeelte van het meer. Hier stond ons wederom een hike door de jungle te wachten van twee uur in totaal. Op zich was het wel een aardige klim naar boven. Eenmaal boven gingen we een aantal grotten in waar onze vleermuisvrienden weer op ons stonden te wachten. Bij terugkomst aten we voor lunch voor de verandering weer eens rijst. Hierna zijn we het meer nog eens ingedoken en zo kwam er een eind aan de tweedaagse jungle tour. Wat een geweldige ervaring! In de middag keerden we weer terug naar ons hostel in de bewoonde wereld. Danique had me natuurlijk ontzettend gemist aangezien we voor het eerst in meer dan twee maanden twee dagen alleen waren geweest. Na een emotionele ontmoeting (geintje natuurlijk) waren we dan ook weer herenigd.

Maandagochtend was het weer vroeg dag want om acht uur namen we de bus naar onze volgende bestemming Ao Nang dat in Krabi ligt. Eind van de middag kwamen we bij ons hostel aan. Al snel hadden we contact met een ander Nederlands meisje. Met z'n drieën hebben we nog snel even een duik in de zee genomen en zijn we wat wezen eten.
Dinsdagochtend zijn we met z'n drieën met de boot naar Railay Beach geweest wat een van de mooiste stranden van Thailand moest zijn. Eenmaal aangekomen was het inderdaad een mooi strand maar we zijn toch nog even doorgelopen naar Phranang beach wat nog mooier was. Hier hebben we ons dan ook wel een hele dag vermaakt. Vooral Danique was erg druk bezig met alle schelpen en slakken op de bodem van de zee. Zelfs het moddermasker met het zand op de bodem van de zee moest even uitgetest worden.

Woensdag ochtend gingen we weer met z'n tweeën verder naar het volgende eiland, namelijk Koh Phi Phi. Eenmaal aangekomen hadden we al snel door dat het echt een super mooi eiland was. Ook de straten zaten vol met leuke winkeltjes. We konden het dan ook niet laten om van alles te kopen en hebben hiermee de dag dan ook volgemaakt. 'S avonds gingen we een beetje op tijd slapen omdat we de volgende dag een hoop op de planning hadden. Nou dat liep even wat anders dan verwacht. We sliepen in een hostel met in totaal 20 bedden op twee slaapzalen. Rond twee uur in de nacht stond Danique rechtop naast het bed om Marloes wakker te schudden omdat we een big big problem hadden: BEDBUGS! Met een zaklamp keken we nog eens goed naar alle lakens en matrassen. Overal kropen kleine bruine beestjes en zaten er eitjes in de matrassen. Ook hadden we onze backpacktassen tegen het bed staan waardoor mogelijk al onze kleren ook onder de beestjes zaten. Aangezien het midden in de nacht was konden we geen kant op. Er waren nog twee bedden vrij in de andere slaapzaal en we zijn met al onze spullen daar heen gegaan, hopende dat daar geen beestjes waren. We konden nog een paar uurtjes slapen voordat de wekker ging. Nouja slapen, zo lekker sliepen we niet meer met al dat gekriebel. Marloes zat ook al helemaal onder de rode bulten. 'S ochtends konden we nog niks aan het probleem doen omdat we om 9 uur bij een afgesproken punt moesten verzamelen. Deze dag zijn we met een boot naar verschillende (onbewoonde) eilanden geweest om daar o.a. te snorkelen en te kayakken. Zo zijn we naar Bamboo beach, Maya Bay (bekend van de film The Beach met Leonardo Di Caprio), monkey beach en nog wat eilanden geweest. Alles was echt super mooi en ook het snorkelen dat we beide voor het eerst deden beviel ons wel erg goed. Ook de nemo vissen en onze zee-egel vrienden die we een tijd geleden aan onze voeten hadden zitten waren regelmatig te zien. Bamboo eiland was tevens verruit het mooist met de witte stranden en de helder blauwe zee, wauw!
Na een geslaagde dag kwamen we rond 7 uur in de avond weer aan in ons hostel. We zagen dat de eigenaar van het hostel helemaal niks met het probleem gedaan had en er lagen gewoon weer nieuwe mensen in onze bedden. We hebben iedereen uit het hostel gewaarschuwd en al snel zijn we ook de andere slaapzaal gaan controleren. Na alle matrassen en lakens overhoop te hebben gehaald stonden we met 15 man buiten op de eigenaar te wachten aangezien de beestjes echt overal in zaten. De eigenaar vond dat het zijn probleem niet was en werd zelfs een beetje boos op ons. Daar waren wij het natuurlijk niet mee eens en na een hele discussie hebben we met z'n allen het hostel verlaten. Na om half 10 's avonds een nieuw hostel te hebben gevonden, hebben we alle kleren naar de was gebracht. Samen hadden we 22 kg aan was en zelfs de hele backpack moest uitgewassen worden. Een heel gedoe dus! 'S avonds zijn we nog wel wezen stappen met alle mensen uit het bedbug hostel. De volgende ochtend wilden we eigenlijk naar het volgende eiland gaan maar dat ging niet door omdat we op onze was moesten wachten die dag. We hadden dus nog maar weer een nachtje bijgeboekt. Die dag hebben we ons vermaakt aan het strand en zijn we de winkeltjes nog maar weer eens langs gegaan. Ook hebben we onze administratieve dingen maar eens uitgezocht, jaja dat moet ook gebeuren. 'S avonds kregen we onze lekkere schone was weer terug en zo konden we ons bedbug gedoe achter ons laten. Voortaan gaan we alle matrassen eerst checken, dat hebben we wel geleerd!

Zaterdagochtend hebben we de boot gepakt naar het volgende eiland Koh Lanta. Nadat we hadden vastgesteld dat ons hostel bedbug vrij was zijn we naar het strand gegaan. Omdat we zo romantisch zijn aangelegd hebben we maar eens naar de zonsondergang gekeken. Zondag hebben we een scooter gehuurd en zijn we het eiland rond gereden. Ook dit was weer een erg mooi eiland waar van alles te zien was. Onderweg kwamen we ook regelmatig een aantal apen tegen en af en toe moesten we weer stoppen voor een koe die de weg blokkeerde.

Maandagochtend hebben we alweer vroeg onze spullen gepakt om de laatste paar dagen in Thailand op het eiland Koh Lipe door te kunnen brengen. Met de speedboot gingen we naar dit eiland toe. Dit was de eerste dag in onze hele reis dat we regen en onweer hadden en dat was ook goed te merken in de boot. We gingen letterlijk alle kanten op. Danique haar sport bh kwam dan ook goed van pas. Eenmaal aangekomen op het eiland scheen het zonnetje weer. We kwamen wederom weer aan op een super wit strand en een helder blauwe zee. Hier konden we ons wel weer een paar dagen vermaken. Ook het eiland zelf was erg gezellig en vol met kleine winkeltjes. Groot was het niet maar er hing wel een leuke sfeer. Die avond ontmoette we nog een meisje uit de USA bij het pinautomaat waar we die avond wat mee hebben gedronken. Dinsdag hebben we weer lekker aan het strand gelegen en hebben we de dag goed besteed door onze aankomende reis in Bali globaal uit te stippelen.
Vanmorgen stond er weer een leuk programma op onze planning. Om negen uur zijn we met de boot vertrokken om bij diverse eilanden te gaan snorkelen. Ook dit was weer heel erg mooi en we hebben dan ook weer veel gezien. Tevens heeft Marloes geleerd dat een duikbril en snorkel niet kunnen drijven in de zee. Het gevolg was dat alles op de bodem van de zee lag en iedereen wel 20 minuten aan het zoeken was tussen het koraal. Gelukkig heeft iemand het daarna gevonden en opgedoken zodat we weer door konden. Eind van de middag kwamen we weer aan op Koh Lipe.

Dat was het dan, onze laatste dag in Thailand is officieel voorbij. Momenteel zijn we onze spullen aan het pakken want morgen zullen we vertrekken naar Indonesië waar we de laatste vijf weken van onze reis gaan doorbrengen in Bali, de Gili's en Lombok. Wat gaat de tijd toch ontzettend snel maar wat hebben we een geweldige tijd gehad in Thailand. We hebben zoveel dingen meegemaakt en gezien. Ook hebben we veel kunnen betekenen op de basisschool in het national park en wederom hebben we weer een heleboel nieuwe mensen ontmoet tijdens onze reis. Onze reis is nu al een fantastische ervaring om nooit te vergeten! Op naar Indonesië.

• 22 Maart 2017 - 15:03

Mia:

Wederom een prachtig verhaal. Heb het met veel plezier gelezen. Op naar de laatste 5 weken.

• 22 Maart 2017 - 15:24

Henk:

Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande reactie

• 22 Maart 2017 - 16:20

Robby:

Zoveel ervaring en beleving kun je niet in een paar regels verwoorden.
    Wat een mooi verhaal weer, voeg het toe aan de andere boekverslagen.
    Maar wat ook belangrijk is...................
    Het aftellen is begonnen 22 maart >>>>>>>

• 23 Maart 2017 - 14:02

Bert:

Weer een hele ervaring rijker geworden in Thailand, op naar Indonesië. Heel veel plezier.

• 26 Maart 2017 - 18:34

Francien&Ben: