Eerste twee weken Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Danique

18 Februari 2017 | Thailand, Bangkok

Na een tussenstop in Maleisië vlogen we zondag dan eindelijk naar Thailand toe. Na de gebruikelijke vertragingen kwamen we in de middag aan in Chiang Mai waar we gelijk een aantal dagen zouden verblijven. Na alle rijst, rijst en nog eens rijst in Nepal hoopten we dat we op het vliegveld in Thailand iets anders tegen zouden komen. En ja hoor, daar was het dan de McDonald's! We wisten niet hoe snel we die kant op moesten lopen maar helaas stond er ook een man met een bordje te zwaaien waar een soort van Marloes Weenink op stond. Onze taxi was er al. Met heel veel moeite moesten we deze Mac aan ons voorbij laten gaan. Na een rit van een half uurtje kwamen we bij ons verblijf waar we de eerste paar dagen verbleven. Er was een zwembad, een zacht bed en een werkende douche. Helemaal prima dus! Na even te zijn bijgekomen van de reis en een douche te hebben genomen gingen we Chiang Mai maar eens verkennen. Maar eerst moesten we nog even eten en gelukkig was ook hier een McDonald's aanwezig. We waren helemaal gelukkig. Na ons vol gegeten te hebben gingen we naar de beroemde Sunday Walking Street. Dit is een gigantisch grote markt met allemaal handgemaakte souvenirs, typisch thais eten, muziek en nog veel meer. We hebben hier dan ook vier uur lang rondgelopen. Maar ook na deze vier uur hadden we nog niet alles gezien.
Met een temperatuur van 35 graden besloten we zondag om naar de Grand Canyon van Chiang Mai te gaan. Een super groot en mooi meer tussen de rotsen. Hier konden we het wel een dagje volhouden. In het meer waren ook allemaal ligbedjes van bamboe waar je lekker in het water kon chillen. Tevens leek het Marloes ook een briljant idee om zich die dag niet in te smeren met zonnebrand. Eenmaal weer bij het hotel aangekomen waren de gevolgen duidelijk zichtbaar. Marloes was veranderd in een kreeft, maar aangezien Danique de airco had uitgevonden bleven we wel lekker koel (lees: vrieskiest temperatuur) in onze kamer. 'S avonds zijn we nog over de nightbazar heengelopen (grote overdekte markt) en daarna zijn we gaan slapen.
De volgende dag moesten we al weer vroeg op met de jungle flight op ons programma. We werden 's ochtends opgehaald met een busje, die natuurlijk weer te laat kwam door een groep Chinezen. Vervolgens reden we door de bergen en klommen steeds verder omhoog. Helemaal op de top van de bergen moest het dan gebeuren. Na onze charmante outfit te hebben aangetrokken moesten we een stukje door de bossen lopen waar we aankwamen bij het parcour. We werden aan de kabels gehangen (wat in Nederland drie keer meer beveiligd zou zijn) en moesten van platforms afspringen waardoor we snoeihard naar het volgende platform vlogen. Ziplinen tussen de bergen, wauw wat was dat super gaaf! De langste zipline was 1000 meter van de ene naar de andere berg. Ook hadden we zo een ontzettend mooi uitzicht. Na alle ziplines werd ons parcour afgesloten met een rollercoaster. Hier hing je onder een ijzeren buis die je door de jungle heen slingerde tussen alle bomen door. En nee, dit ging niet zo zachtjes. Natuurlijk waren we nou juist net deze dag onze camera vergeten. We vroegen een Chinese jongen om wat foto's van ons te maken en door te sturen. Nog een les geleerd vandaag, vraag nooit een Chinees om foto's van je te maken want dan krijg je een hele fotoshoot. Na deze fotosessie en nog een typische Thaise lunch te hebben genuttigd werden we weer terug gebracht naar ons hotel. Weer een ervaring om nooit te vergeten. 'S middags hebben we lekker aan het zwembad gezeten en 's avonds leek het ons een goed plan om eens een leuk barretje op te zoeken. Er was een redelijk grote uitgaansstraat dus zo moeilijk moest dat niet zijn dachten we. Eenmaal aangekomen vielen we van de ene verbazing in de andere. Echt in elke bar, overal waar je keek waren de zogenoemde (en nogal schaarsgeklede) 'ladyboys' aanwezig. Hier hoefden we niet echt tussen te zitten. Na lang zoeken vonden we toch nog een barretje waar niet zoveel ladyboys aanwezig waren. Naja, dat dachten we want sommige zijn best goed gelukt en dan kun je het ook moeilijk zien. Na een aantal long island icetea te hebben genuttigd gingen we maar eens richting het hotel.
Woensdagochtend gingen we naar de Doi Suteph. Dit is een grote tempel in de bergen. Na een busje te hebben geregeld (jaja we worden er nog eens handig in) reden we die kant op. Eenmaal daar moesten we nog 'even' een trap van 300 treden op voordat we er waren. Boven aangekomen was er een pleintje met diverse tempels en gebouwen en een punt waar je kon uitkijken over Chiang Mai. Gelukkig waren we weer eens goed voorbereid (geen grap) en hadden we een lange broek mee waar je de tempel mee in moest. Ook de schoenen moesten we hier uit doen. Na het bekijken van deze tempel besloten we de rest van het plein maar eens te bekijken. Na bijna helemaal rond te zijn geweest keken we om ons heen en zagen we dat hier iedereen weer gewoon een korte broek en schoenen aan had. Het bleek dat dit dus alleen in de tempel zelf uit moest. Dit hadden we niet helemaal begrepen en we zijn dus met onze sokken het hele plein over gebanjerd. Niet zo gek dus dat sommige mensen ons wat vreemd aankeken. Eenmaal weer terug bij het hotel zijn we weer lekker wezen zwemmen en moesten we onze backpacks al weer inpakken.

De volgende dag gingen we met de bus naar de volgende plaats, Sukhotai. Hier kwamen we eind van de middag aan. Na een guest house te hebben gevonden hebben we nog even snel een fiets gehuurd en zijn we door het historical park gefietst. Hier waren een aantal tempels en gebouwen te zien. Met een zonsondergang er bij was dit een mooi gezicht. Vervolgens hebben we nog een stukje rondgelopen en ergens wat gegeten.

Vrijdag in de ochtend gingen we weer met de bus naar de volgende plaats. Na een dag in de bus te hebben gezeten kwamen we 's avonds rond 20:00 aan in Kanchanaburi. We hadden nog geen hotel geboekt en dachten dit wel even snel te kunnen vinden 's avonds. Nou niet dus. Daar stonden we dan op het busstation met onze backpacks. We hadden geen wifi daar dus konden moeilijk wat opzoeken. Na wat rond te hebben gelopen kwam er een tuktuk chauffeur naar ons toe die wel wat wist. Hij had een aantal foldertjes bij zich van een aantal guest houses waar we wat uit hebben gezocht. Om 21:45 waren we dan eindelijk op onze bestemming. Weer wat geleerd vandaag, boek altijd een dag van te voren een hotel en niet op de avond zelf! Overigens zaten we nu wel in een erg mooi guest house. Er was een zwembad en we sliepen in een soort woonboot aan de rivier. Wel zijn we daardoor 100 muggenbulten rijker.
Na al dat reizen hebben we zaterdag lekker uitgeslapen en hebben we de rest van de dag aan het zwembad doorgebracht. En ja, Marloes heeft zich deze keer wel ingesmeerd, want de vellen en blaren hingen al aan de verbrande plekken. 'S avonds hebben we ergens lekker wat gegeten en zijn nog even door het plaatsje heengelopen. Een super leuk plaatsje trouwens! Ook was het plan om uit te gaan. We hadden onze zwerver outfit maar eens uitgetrokken en ons voor de verandering opgemaakt. Eenmaal aangekomen bleek het Buddha dag te zijn (een nationale feestdag) en was het nuttigen en verkopen van alcohol de hele dag verboden waardoor alles gesloten was. Leuk geprobeerd dus.
Zondag is Danique nog een dagje aan het zwembad gebleven en heeft Marloes een fiets gehuurd. Ook de mensen hier vonden dat erg hilarisch aangezien het wederom niet echt fietsen waren voor de lengte van Marloes. Maar goed, er was een fiets en het werkte op de remmen na helemaal prima. Na het plaatsje rond te zijn gefietst en een tempel te hebben bezocht is ook Marloes weer teruggekeerd naar het zwembad. 'S avonds was gelukkig alles wel weer open en hebben we een barretje opgezocht. Hier hebben we nog wat andere mensen ontmoet en het werd een iets te gezellige avond.
Dat het een iets te gezellige was bleek wel toen de wekker weer om half acht ging. Om acht uur kwamen ze ons namelijk ophalen om die dag naar het Erewan national park te gaan en naar de Death railway. Toen we om acht uur nog net niet helemaal klaar waren stonden ze al voor ons huisje om ons op te halen. Oeps, iets te laat. Om negen uur kwamen we aan bij het Erewan national park waar de watervallen te zien waren. Er waren in totaal zeven etages met watervallen en het was dan ook een beste klim. De watervallen waren hier super mooi en het water was heel helder blauw waarin je de vissen duidelijk kon zien zwemmen. Na alles gezien te hebben zijn we zelf gaan zwemmen tussen de watervallen en de vissen. Ook kon je van de stenen afglijden die door de watervallen een soort glijbaan waren geworden. Tevens kregen we een gratis vis spa aangezien alle vissen in het water aan je voeten begonnen te knabbelen. Danique vond dit toch echt wat te veel kriebelen en we hadden dan ook regelmatig de slappe lach om een stel vissen. Na weer een typische thaise lunch, nou ja op de french fries na, gingen we weer verder naar de Death Railway. Dit wordt ook wel de Birmaspoorlijn genoemd. Bij de bouw van deze spoorlijn zijn heel veel mensen omgekomen in de tweede wereldoorlog. Dit was dan ook best interessant om te zien. Na een hele uitleg stond er een treinrit van een half uur op ons te wachten. We reden langs super mooie plekken en alleen de treinreis zelf was ook alweer een leuke ervaring. Rond half 6 werden we weer bij ons hotel afgezet en hebben we wat gegeten en onze backpacktassen weer ingepakt. Na de 2.5 uur slaap van afgelopen nacht konden we wel weer wat slaap gebruiken.

Dinsdag hebben we uitgeslapen en rond 11 uur uitgecheckt. Om 12:30 gingen we in een overvolle bus naar onze volgende bestemming namelijk Nakhon Pathom. Eenmaal in de bus zagen we op google maps dat onze bus zo langs ons hotel voorbij reed. Omdat we helemaal achter in de bus zaten en niet naar voren konden lopen, schreven we snel een briefje met: Can we get out of the bus now? Het briefje werd naar voren doorgegeven door alle mensen en de buschauffeur moest vervolgens heel hard lachen. Maar hij snapte het wel en we stopten gelukkig. Na een wandeling terug kwamen we dan bij ons hotel. Al snel hadden we door dat we in dit plaatsje de enige toeristen waren. We werden dan ook door iedereen aangestaard. Het plaatsje zelf was ook een stuk minder ontwikkeld dan de grotere plaatsen waar meer toeristen komen. Na wat rondgelopen te hebben was het avondeten ook wel een dingetje. Nergens op een menu kaart stond iets in het Engels. En net als in de rest van Thailand konden de mensen ook hier totaal geen Engels. Na vaak uitgelachen te zijn door heel wat mensen vonden we dan eindelijk iets om te eten. Het was wel een drie happen maaltijd, maar we hadden wat gegeten en het was best lekker.

De volgende dag hebben we weer vroeg onze tas gepakt om richting Bangkok te gaan. Het hotel zou voor ons een taxi reserveren naar het busstation. En heel verrassend, je raadt het al, die ochtend was er geen taxi. Probeer dat maar eens duidelijk te maken in het hotel, een onmogelijke opgave. Zelfs met google translate stonden ze ons aan te kijken alsof we een stel apen waren. Zo'n 20 minuten later kwam er een Thaise jongen die ook in het hotel verbleef en een klein beetje Engels sprak. Hij wou ons wel even naar het busstation brengen terwijl hij zelf de hele andere kant op moest. Weer super aardig. Eenmaal op het busstation was het ook nog een hele opgave om uit te leggen dat we naar Bangkok moesten maar uiteindelijk is het ons gelukt en zaten we in het mini busje richting onze volgende bestemming. Eenmaal aangekomen sliepen we in een hostel met meerdere slaapzalen. Wij sliepen op een zes persoons kamer met mensen uit allerlei verschillende landen. Al snel raakten we hiermee aan de praat en zijn we met z'n allen wat rond gaan lopen en hebben we wat gegeten. Ook zijn we over de bekende Khoa San road gelopen waar we dichtbij zaten. Dit is een mega drukke straat waar ook weer van alles te koop en te zien is. Ook 's avonds was het hier erg gezellig.
Donderdag zijn we met nog een ander Nederlands en Duits meisje op pad gegaan. We zijn met de taxiboot door Bangkok gegaan en hebben een stop gemaakt in een ander deel van Bangkok, namelijk Chinatown. Een super leuke plek in Bangkok maar zo mega groot en ontzettend veel mensen. Een aantal uur en 12 km verder zijn we weer richting ons hostel gegaan waar we eind van de middag aankwamen. 'S avonds leek het ons een leuk plan om op stap te gaan in de Khoa San road. Het bleek dat meerdere mensen dat wel een goed plan vonden en al snel waren we met een man of tien. Na gezellig een drankje te hebben gedaan met iedereen bij het hostel zijn we op zoek gegaan naar een leuke bar. Nou dat was niet moeilijk aangezien de Khoa San road 's avonds veranderde in een complete uitgaansstraat met wel 1000 man. Natuurlijk kon je er ook nog steeds erg lekkere dingen eten. Zo heeft Marloes met nog iemand anders toch maar eens een schorpioen op een stokje geprobeerd. Nou dat was niet echt voor herhaling vatbaar, maar wel weer wat geprobeerd zullen we maar zeggen. Rond half vier vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we weer richting 'huis' gegaan.
De volgende dag hadden we niet heel veel in de planning. Na lekker uitgeslapen te hebben hebben we wat rond gelopen, op terrasjes gezeten en lekker kallum an gedaan. 'S avonds hebben we nog een Thaise massage genomen. Om precies te zijn de head, shoulder en back massage. Dit gaat ook iets anders dan in Nederland. Zo is het slaan en zitten op iemands rug ook erg populair hier. Tevens is lenigheid ook een vereiste. Je kan dus wel nagaan dat dat heel goed ging als je twee harken hebt zoals wij. Na een hoop gelach en geknak waren we weer lekker soepel na een half uur.
Zaterdag werden we rond een uurtje of 1 in thaise tijd opgehaald met de scooter en naar een busplaats gebracht. Onze eerste stop was de trainmarket. Een markt letterlijk op de rails en er naast. Op een gegeven moment ging de bel dat de trein eraan kwam. Alle kraampjes werden ingeklapt en iedereen moest naast de rails gaan staan zodat de trein er langs kon. Een super grappige ervaring. Vervolgens gingen we naar de floating market. Ook weer een gigantische markt waar we weer een aantal uren rond gelopen hebben. Tevens konden we allerlei dingen proeven. Ook een bijzonder soort vis proeven leek een goed idee. Maar dit bleek toch niet zo lekker te zijn. Marloes zag een emmer met kleedjes en andere spullen aan voor een prullenbak en gooide de vis hierin. Al snel bleek dat de prullenbak geen prullenbak was, oeps. Tegen de avond zijn we op de boot gestapt en hebben we een uur lang in de boot gezeten. We zijn door de grachten gevaren waar we, doordat het al donker was, allemaal vuurvliegjes konden zien. Na deze leuke maar ook vermoeiende dag zijn we weer richting ons hostel gereden waar we om 21:30 aankwamen.
Momenteel zijn we onze backpacktassen weer aan het inpakken voor morgen. Morgen gaan we namelijk met de taxiboot (als we die kunnen vinden) naar een afgesproken adres waar we rond een uurtje of 12 worden opgehaald en richting Hua Hin gaan. Vanuit Hua Hin zullen we naar een national park gaan waar we de komende twee weken les gaan geven en activiteiten gaan organiseren op een basisschool. De eerste twee weken in Thailand zijn voorbij gevlogen. We hebben weer ontzettend veel dingen gedaan en meegemaakt. Ook hebben we weer allerlei nieuwe mensen ontmoet. Kortom, het is hier geweldig!

• 18 Februari 2017 - 16:40

Bert:

Hallo,

Weer een mooi reisverslag, wat maken jullie veel mee in korte tijd

• 18 Februari 2017 - 17:27

Riet Klein Tank:

Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt.....Nog heel veel plezier,groetjes....

• 18 Februari 2017 - 17:42

Henk:

Mooi verslag weer, geniet de komende twee weken als jullie het project gaan doen.

• 18 Februari 2017 - 18:23

Mia:

Wat een gigantisch verslag weer en wat leuk om te lezen!

• 22 Februari 2017 - 20:28

Marieke Rietman:

Wat een mooi verslag wederom! Jullie kunnen na de reis wel een boek schrijven. Veel plezier en succes tijdens het schoolproject. Ik geloof dat de eerste foto's al binnen gekomen zijn bij 'meester' André...Groetjes Marieke en de rest van de familie natuurlijk.