Vrijwilligersproject Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu Vrijwilligersproject Thailand - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu

Vrijwilligersproject Thailand

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Danique

03 Maart 2017 | Thailand, Hua Hin

Zondag was het weer zover: ons tweede vrijwilligersproject ging van start. Vanuit ons hostel in Bangkok zijn we naar de plek gegaan waar we opgehaald werden door iemand van het project. Hij heeft ons begeleid naar de bus die ons vanuit Bangkok naar Hua Hin heeft gebracht. Eenmaal aangekomen in Hua Hin moesten we de coördinator van het project bellen en hij heeft ons bij de bushalte opgehaald en naar het vrijwilligershuis gebracht. In dit huis hebben we alleen zondagavond geslapen want tijdens het project sliepen we bij de school.

Maandagochtend na het ontbijt zijn we samen met een andere vrijwilliger naar het project gebracht. De weg er naartoe was al een hele beleving op zich. De school bevindt zich namelijk in het Kaeng Krachan National Park, een park met overal waar je kijkt een prachtig uitzicht van bergen, groen, bossen, bananenbomen, etc. Eenmaal aangekomen op bestemming kregen we onze slaapkamer te zien voor de komende dagen. Het was een klein kamertje met drie matrassen op de grond en een waaier, maar na bijna twee maanden doorgebracht te hebben in Nepal en Thailand weten we dat het nog veel primitiever kan, dus ons hoorde je niet klagen. Vervolgens hebben we een rondleiding gekregen over het hele schoolterrein. Naast een aantal schoolgebouwen is er namelijk ook nog een stuk grond waar groenten verbouwd worden en zijn er stallen met varkens, kippen en eenden. Dit hebben ze omdat de school heel erg zelfvoorzienend is en ze van deze groenten en eieren een deel van de lunch kunnen maken die de kinderen iedere dag op school krijgen. Na de rondleiding was het tijd om te helpen bij het uitdelen van de lunch. In een grote buitenkantine eten alle kinderen de lunch die door de school gemaakt is. Wat ons direct opviel is dat de kinderen heel erg behulpzaam zijn. Geheel uit zichzelf hielpen ze namelijk met het opdienen en uitdelen van de lunch. Al snel hadden we door dat deze manieren door de docenten op school aangeleerd werden. Alle kinderen bedanken gezamenlijk de school voor de lunch en beginnen daarna pas met eten. Zodra ze klaar zijn met eten wassen ze allemaal, weer geheel uit zichzelf, hun eigen borden en bestek af en zelfs die van de leraren en ons (ze beschouwden ons ook echt als leraren deze week want ze spraken ons allemaal aan met 'teacher'). Na de lunch hadden we ongeveer een uur om ons voor te bereiden op onze eerste les. Of eigenlijk niet. Er was ons namelijk niet helemaal verteld dat we meteen de eerste dag al een uur les moesten geven. Lichtelijk onvoorbereid stonden we daardoor voor klas 5 een poging te doen tot lesgeven. Ondanks dat we er even in moesten komen, vonden de kinderen alles prima wat we deden. Wat betreft de klassen in Thailand, dit is heel anders dan in Nederland. Het gaat hier namelijk niet op leeftijd maar meer op niveau. Wanneer je bijvoorbeeld twaalf jaar bent zou je in klas 3 kunnen zitten maar ook in klas 6 (de hoogste klas). Na onze eerste les was het tijd om een rondje te fietsen door het park. Het was echt een hele mooie fietstocht langs hutjes waar de inwoners in wonen en opnieuw bossen met bananenbomen en bergen op de achtergrond. Eenmaal terug hebben we de moestuinen water gegeven, want dat moet elke morgen en avond gebeuren, en kregen we avondeten.

Dinsdagochtend begonnen we de dag met het water geven van de planten en vervolgens kregen we ontbijt. Van 9u tot 11u hebben we lesgegeven aan klas 4. Voordat de les begint gaan alle kinderen staan en zeggen in koor 'good morning teacher' om vervolgens pas te gaan zitten nadat wij 'you can sit down' hebben gezegd. De leraren op deze school kunnen geen Engels, dus we moesten er zelf achter komen wat de kinderen al konden en wat nog niet. We besloten te beginnen met het vertellen van onze naam, leeftijd en afkomst. Vervolgens hebben we ze woorden leren spellen door een aantal kinderen naar voren te halen en iets op het bord te laten tekenen wat ze daarna samen moesten spellen en opschrijven. Zo probeerden we ze op een leuke en interactieve manier wat te leren. Na het spellen hebben we ze kloktijden aangeleerd. Dit hebben we stap voor stap gedaan door te beginnen met de hele uren, vervolgens de halve uren en als laatste de kwart uren. Iedere keer nadat we het idee hadden dat ze het begrepen, hebben we weer een aantal kinderen naar voren gehaald om de wijzers volgens de aangegeven tijd in de klok te tekenen zodat we zeker wisten dat ze het begrepen en om de aandacht te behouden. Aan het einde van de les gaan alle kinderen weer staan om in koor 'thank you teacher' te zeggen, waarna wij de les eindigen met 'you're welcome'. Na de les hebben we weer eerst de lunch uitgedeeld aan alle leerlingen om vervolgens zelf te lunchen. Van 13u tot 15u hebben we lesgegeven aan klas 3. Hier lag het niveau wat lager dan in klas 4, dus we besloten om ze een aantal standaard woorden uit het klaslokaal aan te leren als 'chair', 'table' en 'window' en deze gezamenlijk hardop te spellen. Vervolgens schreven wij ze op een briefje en plakten ze op de juiste voorwerpen. Dit deden we ook met woorden als 'nose', 'eye' en 'shoe' en deze plakten we dus op elkaar om de les een beetje leuker te maken. Nadat we alle woorden samen gespeld hadden en opgeplakt, haalden we alle briefjes van de voorwerpen en onszelf af en hingen we ze op het bord. Een voor een mochten ze nu zelf een woord van het bord pakken en op het juiste voorwerp of ons plakken. Eerst waren ze nog wat terughoudend met naar voren komen en vooral met briefjes op ons plakken, maar nadat we duidelijk hadden gemaakt dat wij het goed vonden en dat wij ze hielpen als ze het niet wisten, vonden ze het heel erg leuk en boden ze zich zelfs vrijwillig aan om naar voren te komen. Als afsluiter van de les hebben we 'hoofd, schouders, knie en teen gedaan'. Al met al was het een erg leuke en hopelijk ook geslaagde les. Na de les zijn we samen met alle leraren naar een lokale markt geweest waar ze typisch Thais eten en Thaise producten hadden. Erg leuk om een keer geweest te zijn. Na de markt hebben we geholpen aan een nieuw bouwproject van de school. Hiervoor moesten we een aantal grote zakken vullen met zand en door middel van een grote kar naar de plek van bestemming brengen. Hierna hebben we avondeten gekregen.

Woensdagochtend hebben we wat vroeger dan normaal de planten water gegeven, zodat we om 8u konden kijken naar de ochtendceremonie. Hierbij staan alle kinderen netjes in rijen op een plein en wordt door een van de leerlingen de vlag gehezen. Voordat dit gebeurt noemt de leerling een aantal zinnen op die ze in koor herhalen. Ons werd verteld dat ze met deze tekst de koning eren en elkaar en de leraren begroeten. Na de ceremonie hebben de leerlingen nog even vrije tijd waarbij sommige kinderen het schoolplein gaan vegen, een aantal de varkens, kippen en eenden gaan voeren en een aantal gewoon gaan spelen. Van 9u tot 11u hebben we weer met z'n tweeën lesgegeven. Deze keer aan klas 2 waarbij de leerlingen gemiddeld zo'n 7 à 8 jaar waren. Ook nu hadden we geen idee wat de leerlingen al konden en wat nog niet, dus we besloten weer woorden aan te leren door middel van briefjes die ze daarna zelf op het juiste voorwerp of ons moesten plakken. De eerste keer vonden ze het nog erg lastig, maar we merkten aan het einde van de les al verbetering wat heel leuk was om te zien! Na het lesgeven hebben we weer geholpen met het opscheppen en uitdelen van de lunch waarna we zelf onze lunch konden eten. In de middag hebben we weer twee uur lesgegeven aan klas 4, aan welke we de vorige keer kloktijden hadden aangeleerd. Om die reden besloten we de kloktijden nogmaals te oefenen, want tijdens een training in Nederland hebben we geleerd dat kinderen dingen het best onthouden door herhaling. Het was erg leuk om te zien dat ze wat van de vorige les geleerd hadden, want een aantal dingen wisten ze nog uit zichzelf en een aantal dingen hebben we ze opnieuw uitgelegd. Na het klokkijken hebben we voor de afwisseling even galgje gedaan, gevolgd door het aanleren van een aantal algemene woorden uit de klas. Dit hebben we opnieuw gedaan door middel van briefjes, maar deze keer zonder lichaamsdelen want die kenden ze al. In plaats daarvan hebben we ze meer en wat moeilijkere woorden geleerd. Na het lesgeven zijn we met een aantal leerlingen en onze coördinator naar de watervallen in dit park geweest. Deze watervallen bestonden net als de watervallen in Kanchanaburi uit 7 levels. Het verschil zat hem echter in de weg naar level 7 toe. Het was te merken dat de watervallen in Kanchanaburi meer gericht waren op toeristen, want bij deze watervallen moesten we letterlijk klimmen langs de afgrond over gladde rotsen en steile hellingen en soms zelfs via het water van het ene naar het andere punt zien te komen. Aangezien wij nogal lomp en onhandig zijn, leverde dit uiteraard de nodige valpartijen op. Marloes gleed onder andere volledig onderuit toen ze een poging deed tot het naar boven klimmen op een rots en Danique is over ongeveer iedere boomwortel uit het hele bos gestruikeld. Dit ontging de kinderen ook niet, want na de zoveelste klunzige actie (terwijl de kinderen van rots naar rots sprongen alsof het niets was) hadden we beide een leerling aan onze arm die ons verder hielp en zorgde dat we niet nog een keer vielen. In plaats van dat wij op hun moesten letten, waren zij dus op ons aan het letten. Eenmaal aangekomen op level 7 doken alle kinderen direct het water in en ook wij konden er niet aan ontkomen aangezien ze allemaal 'teacher come' riepen. In bikini zwemmen is hier niet toegestaan, dus met kleren en al doken ook wij het water in en zwommen onder de watervallen door. Een meisje kon niet zwemmen en durfde het water niet in, maar nadat we haar het water in hielpen en haar vast hielden vond ook zij het heel leuk. De kinderen hier in Thailand vinden het sowieso heel erg leuk als er vrijwilligers zijn, want ze willen allemaal de hele dag door je aandacht. Het was echt een hele leuke en gezellige avond bij de watervallen met de kinderen. Eenmaal terug bij de school hebben we de leerlingen uitgezwaaid en avondeten gehad.

Donderdagochtend hadden we twee klassen een uur in plaats van een klas twee uur. We begonnen met klas 6, de hoogste klas op deze school. In iedere nieuwe klas beginnen we met 'My name is ...', 'I am ... years old' en 'I am from ...'. Doordat we dat in deze klas ook deden, kwamen we erachter dat een aantal kinderen twaalf jaar waren, maar dat er ook twee jongens in de klas zaten van twintig jaar. Een heel gek idee om les te geven aan 'kinderen' die maar een jaar jongen zijn dan wij. Ook in deze klas besloten we de kloktijden aan te leren, omdat we maar een uur hadden. We merkten al snel dat we les aan het geven waren aan de hoogste klas van de school, want deze leerlingen begrepen de kloktijden een stuk sneller dan klas 4. Na een uur gingen we door naar de kindergarden. Dit is hetzelfde als een peuterspeelzaal in Nederland. We hadden allerlei leuke spelletjes in gedachten die we met ze konden gaan doen, maar al heel snel kwamen we erachter dat dat niet ging werken. Zodra we namelijk buiten waren hingen er al 88 kinderen aan onze armen, benen en rug (en dat met 35 graden en een lange broek aan). Allemaal wilden ze onze hand vasthouden en hier maakten ze dan ook ruzie om. We konden dus geen kant op met al die kinderen die aan ons hingen alsof we een attractie waren. We besloten daarom maar wat rond te rennen, springen en dansen met ze en het bleek dat dit veel beter werkte dan georganiseerde spelletjes. Het was heel leuk om een uur te spelen met deze schattige kleine Thaise kinderen maar ook enorm vermoeiend in die hitte, dus een uur was lang genoeg. Na het spelen met de kinderen, moesten we ze naar een soort van schooldokter brengen. Dit was een man die in de kantine zat en iedereen een vingerprik gaf om hun bloed te kunnen controleren op malaria. In Nederland zouden de meeste kinderen, en vooral de peuters, jankend in de rij voor de prik staan. Hier stonden alle kinderen vrolijk in de rij en keken ze nieuwsgierig naar degene voor zich hoe een vingerprik werkt. Na de schooldokter hebben we de kinderen naar de kantine gebracht en de lunch uitgedeeld. Na de lunch hoefden we geen les te geven maar in plaats daarvan gingen we de lerarenkamer verven. De muren waren nu nog wit maar moesten lichtblauw worden. Uiteraard was ook dit weer gedoemd om te mislukken met twee klunzen, want al na korte tijd zat Marloes haar hele gezicht onder de verf en was Danique tegen een natte muur gevallen waardoor haar hele broek blauw was. Al met al hebben we in korte tijd een groot deel van de kamer afgekregen. Na het schilderen moesten we een tas inpakken met spullen voor een nacht, want we gingen een nacht slapen in het dorpje waar de kinderen van de school wonen. Bepakt met slaapzakken en tenten gingen we met de fiets naar het dorpje toe, begeleid door alle kinderen die dit stuk iedere dag heen en weer lopen. Het was een weg vol steile hellingen, afdalingen, hobbels, gaten en zelfs stukken door het water. Eenmaal aangekomen in het dorpje kregen we onze slaapplek aangewezen: een stenen vloer waarop we ons tentje konden zetten. Een matje of kussen was er niet, dus het werd slapen op de stenen vloer met enkel een slaapzak. Nadat we, met enige hulp, onze tent opgezet hadden, kregen we een rondleiding door het dorpje. We kregen te zien hoe de kinderen die wij iedere dag lesgeven wonen. We hadden geen luxe verwacht, maar dit was nog armoediger dan we dachten. De huizen zijn houten hutjes op palen die aan alle kanten vol gaten zitten. Door middel van een gammele trap kom je het huis binnen en sta je direct in zowel de woonkamer als slaapkamer met een meter verderop de keuken. Bedden of banken hebben ze niet, dus ze slapen en zitten op de houten vloer. Na de rondleiding hebben we wat gegeten met een aantal leerlingen en om 19u was het tijd voor het hoogtepunt van de avond: we gingen naar de bioscoop! Ook dit pakte even iets anders uit dan verwacht. We gingen bij mensen thuis Thaise programma's kijken op een kleine tv. In de meeste hutjes is geen tv, dus dat zal wel de reden zijn geweest dat ze erg enthousiast vertelden over de bioscoop waar we die avond heen gingen. We moesten erg lachen toen we zagen wat zij onder een bioscoop verstonden, maar vonden het ook weer heel leuk om dit meegemaakt te hebben. Ook de gastvrijheid van de mensen blijft iets heel bijzonders. Iedereen was namelijk welkom om te komen kijken naar de tv, dus samen met een aantal andere inwoners van het dorp hebben we tot een uur of tien van de bioscoop genoten. Vervolgens zijn we in onze zeer ruime en comfortabele tent gaan liggen (lees: precies groot genoeg voor 2 personen en op de stenen). We zijn weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Vrijdagochtend stonden we, met de nodige spierpijn, om 6.30 op want om 7u zijn we terug gefietst naar de school om te ontbijten en de planten water te geven. Om 9u hebben we weer een uur lesgegeven aan klas 6. Door middel van plaatjes van een bed, tandenborstel, douche, etc. hebben we ze een dagindeling geleerd. Deze hadden we verdeeld in 'ochtend', 'middag' en 'avond' en het liep van 'I wake up at 6.30 in the morning' tot 'I go to bed'. Na dit uur was het weer tijd om een uur met de hele kleine kinderen te spelen. Zodra ze ons zagen hingen ze alweer aan onze armen en benen. Gelukkig voor Danique wilden de kinderen vandaag met haar op de trap zitten en alleen haar handen vasthouden en over haar heen liggen. Helaas voor Marloes was zij vandaag weer een klimattractie waarbij ze aan iedere arm en been wel een paar kinderen had hangen. Compleet uitgerust en compleet vermoeid hebben we om 11.30 de lunch weer uitgedeeld en daarna zelf gegeten en om 13u was het tijd om weer terug te keren naar het vrijwilligershuis in Hua Hin. In het weekend is er namelijk niks te doen op de school, dus keer je terug naar Hua Hin. Onderweg zijn we nog langs een groot winkelcentrum gereden, zodat we de spullen konden kopen van het ingezamelde geld waar de school behoefte aan had. Ze hadden ons verteld dat ze heel graag blokken zeep en baby poeder zouden willen. Baby poeder gebruiken ze hier onder andere om op hun gezicht te smeren tegen te warmte. Verder hadden ze plannen om buiten bij de speelruimte een extra watertank te bouwen. In deze watertanken zit schoon drinkwater voor de kinderen. Op dit moment stond er namelijk alleen nog maar een naast de kantine, dus een extra tank bij de speelplaats was nodig. We hebben aangegeven dat we het overige deel van het bedrag wilden doneren aan dit project en hier waren ze erg dankbaar voor. Ze wilden het echter niet als donatie aannemen, maar de week erna met ons samen de benodigde spullen kopen. Dit om ons ervan te kunnen verzekeren dat het geld goed terecht zou komen.
Nadat we 180 blokken zeep (voor iedere student een stuk) en een aantal bussen baby poeder hadden gekocht, reden we verder naar het huis. Daar hebben we bij aankomst eerst avondeten gehad waarna we met de andere vrijwilligers uit het huis naar een nightmarket zijn gegaan. Op deze markt was, net als de andere markten waar we geweest zijn, van alles te verkrijgen: van eten tot kleding en van sieraden tot tassen.

Zaterdag en zondag hadden we zin om even helemaal niks te doen. We zijn beide dagen daarom naar Hua Hin beach geweest en hebben daar heerlijk met 33 graden aan het strand gelegen en in de zee gezwommen. Uiteraard ging ook hier weer het een en ander mis. Zo is Marloes met beide voeten in een zee-egel gestapt en hebben we beide onze voeten tot bloedens toe opengehaald aan de rotsen in het water. Ondanks dat waren het wel twee hele chille dagen.

Maandagochtend zijn we weer richting de school gegaan. Daar kwamen we opnieuw rond lunchtijd aan, dus we begonnen de dag hetzelfde als de week ervoor. Van 13u tot 15u hebben we lesgegeven aan klas 2. We besloten om ze de tekeningen te geven die we door groep 7 en 8 van de Rozengaardsweide in Hengelo hebben laten maken. We vroegen ze om een tekening terug te maken die hun leven in Thailand beschreef (dit hadden de kinderen uit Nederland namelijk ook getekend). Als voorbeeld hingen we wat tekeningen op het bord, maar al snel kregen we door dat ze de tekeningen van de kinderen uit Nederland aan het natekenen waren. Niet helemaal de bedoeling dus, maar het Engels is hier zo gebrekkig dat het erg moeilijk uit te leggen was. Na enige tijd kregen ze door wat de bedoeling was en de resultaten zijn erg leuk geworden. Nadat ze hun tekening af hadden, gaven wij ze een tekening van iemand uit Nederland. Dit vonden ze heel erg leuk want ze lieten ze allemaal vol trots aan elkaar zien. Aan het eind van de les hebben we nog een groepsfoto gemaakt waarbij ze allemaal hun gekregen tekening uit Nederland omhoog hielden. Wanneer we weer terug zijn in Nederland zullen we de tekeningen van de kinderen hier in groep 7 en 8 uitdelen. In de avond hebben we de moestuinen weer water gegeven en hebben we avondeten gehad.

Dinsdagochtend na het water geven en het ontbijt zijn we naar de bouwmarkt gereden om de materialen te kopen voor het watertank project. Ze wilden alles heel officieel doen, want we mochten zelf aangeven hoeveel we wilden 'doneren' en vervolgens moesten we zelf het benodigde geld voor de materialen overhandigen. Eenmaal terug bij de school vertelden ze ons dat ze ons foto's zouden sturen zodra het bouwproject af was. Erg leuk dat ze dat gaan doen en een fijn idee om te weten dat het geld goed besteed gaat worden. We willen iedereen, ook namens de school, heel erg bedanken voor het helpen inzamelen van het geld. Ze zijn heel erg blij met de spullen die we voor ze gekocht hebben. Van 10u tot 11.30 hebben we aan klas 5 lesgegeven. We hebben ook deze klas tekeningen uit Nederland gegeven en tekeningen voor Nederland laten maken. Hier werd de bedoeling iets sneller duidelijk en ze hebben allemaal heel erg hun best gedaan op de tekeningen. Ook hier hebben we aan het eind van de les een groepsfoto gemaakt. Na de les en de lunch zijn we met de directeur van de school en onze coördinator naar een andere school in dit park gereden. Hier gaven ze ons een rondleiding en lieten zien hoe de school er daar uitzag. Hierna keerden we terug naar de school waar het tijd was om de kippen naar hun nieuwe verblijf te verplaatsen. Samen met een heleboel kinderen hebben we de kippen van hun oude hok naar hun nieuwe hok getild. Wij hadden nog nooit een kip vastgehouden dus dat was, vooral aan het begin, nog even wennen met dat gefladder en geschreeuw. Na het verplaatsen van de kippen zijn we weer naar dezelfde lokale markt als de week ervoor geweest samen met alle leraren. 'S avonds hebben we beide gedaan waar we goed in zijn. Voor Marloes was dit voetballen met de kinderen en voor Danique toekijken hoe anderen voetballen.

Woensdagochtend hebben we van 9u tot 11.30 lesgegeven aan klas 1. Deze kinderen komen net van de peuterspeelzaal af, dus kunnen nog heel weinig Engels. We besloten daarom om ze makkelijke woorden aan te leren en deze samen met ze te spellen zodat ze ook de letters afzonderlijk leren. We hebben weer ieder woord op het bijbehorende voorwerp geplakt zodat ze deze aan elkaar gaan linken. Na het spellen en schrijven van de woorden hebben we ze de kleuren aangeleerd. Ook dit gingen we eerst spellen en vervolgens linken aan voorwerpen in de bijbehorende kleur. Na de les en na de lunch hebben we in plaats van lesgeven de lerarenkamer verder geschilderd. Dit deden we tot 15.30, want 16u gingen we terug naar het dorpje waar we de week ervoor geslapen hadden. Deze keer niet om er te slapen maar om te gaan sporten met de kinderen. We hebben voetbal en volleybal gedaan tot 17.45 en zijn toen teruggekeerd naar de school waar we avondeten hebben gekregen.

Dat de tijd voorbij zou vliegen hadden we al wel verwacht, maar dat het zo snel zou gaan niet. Vandaag, donderdag 2 maart, zijn we namelijk precies op de helft van onze reis. Een heel gek gevoel, want vanaf nu is het niet meer optellen hoelang we hier al zijn, maar aftellen tot we naar huis gaan. Gelukkig zijn dat nog 8 weken. Na het ontbijt hebben we twee uur lesgegeven aan klas 5. We hebben ze een aantal veelvoorkomende werkwoorden geleerd, waaronder 'walk', 'eat' en 'sleep'. Vervolgens hebben we de werkwoorden in een zin verwerkt, zodat ze ook een aantal handige zinnen leerden. Na de les en het uitdelen van de lunch zijn we weer verder gegaan met het schilderen van de lerarenkamer. 'S avonds stond er voor het eerst niks op de planning, dus we hebben gekaart en films gekeken.

Vrijdagochtend was het tijd voor onze laatste les van dit project. We hadden weer klas 5 en hebben samen een dagindeling gemaakt door gebruik te maken van de werkwoorden die we ze de dag ervoor geleerd hebben. Samen hebben we de activiteiten verdeeld over de ochtend, middag en avond. Om 10u was het dan het echt zover: ons allerlaatste uur als leraren zat erop. We hadden van te voren niet verwacht dat we het zo ontzettend leuk zouden vinden om les te geven. Dat het zo leuk was kwam ook wel door de kinderen op deze school die allemaal zo lief en beleefd waren naar ons. We hebben na de lunch afscheid genomen van alle docenten, de directeur en een aantal leerlingen. Iedereen was ons zo dankbaar voor de afgelopen twee weken en de leerlingen gaven ons zelfs nog een afscheidsknuffel. We hebben ter afsluiting nog een foto met de aanwezige leraren en leerlingen gemaakt en zijn vervolgens teruggekeerd naar het vrijwilligershuis in Hua Hin. We hebben echt een super leuke tijd gehad op de school en willen alle kinderen, docenten en onze coördinator daar enorm voor bedanken. Ondanks dat hebben we ook weer heel erg zin om verder te reizen. Vanavond om 22.30 Thaise tijd zullen we met een nachtbus en een boot doorgaan naar onze eerstvolgende bestemming: het eiland Ko Pha Ngan.

• 03 Maart 2017 - 11:22

Bert:

Hallo Marloes en Danique,

Weer een hele ervaring rijker, een plezier om jullie verhaal te lezen. Heel veel plezier in Kho Pha Ngan....

• 03 Maart 2017 - 11:38

Mia:

Geweldig!! Wat een mooi verslag weer. Een bijzondere ervaring deze school. Jullie doen het goed.

• 03 Maart 2017 - 12:16

Robby:

Mooie samenvatting, goed project geweest zo te lezen, ze zullen er blij mee zijn.
    Veel plezier verder maar dat zal wel lukken gezien de bestemming.

• 03 Maart 2017 - 12:16

Henk:

Weer een mooi hoofdstuk van jullie reis. Een heel mooi en veilig vervolg!

• 04 Maart 2017 - 19:29

Opa En Oma:

Mooi verhaal leuke ervaring school is anders als hier veel plezier nog