Lombok & Langkawi. Onze laatste weken. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu Lombok & Langkawi. Onze laatste weken. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marloes en Danique - WaarBenJij.nu

Lombok & Langkawi. Onze laatste weken.

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Danique

27 April 2017 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zondag 8 april gingen we met de local boot naar Lombok. Eind van de ochtend kwamen we aan op onze eerste bestemming: Sengigi. Het viel ons gelijk al op dat dit eiland een stuk minder toeristisch was dan bali en ook waren er veel meer bergen te zien. Na ons geïnstalleerd te hebben in ons hotel hebben we maar eens een scooter gehuurd aangezien het zonnetje lekker scheen. We hadden een mooie route uitgestippeld door het noorden van Lombok. Dat Lombok een ontzettend mooi eiland was bleek wel tijdens onze scooterrit. We reden langs de bergen, vulkanen en duizenden palmbomen heen. Wat een super toffe tocht was dit. Na 202 km te hebben gereden kwamen we in de avond moe en voldaan terug bij ons hotel. Ondanks onze zere konten hadden we toch al bijna heel het noorden van Lombok gezien.

De volgende dag zijn we een dagje naar het strand van Sengigi geweest en hebben we het lekker rustig an gedoan die dag. 'S avonds hebben we nog even door het plaatsje heen gelopen en toen vonden we het wel weer mooi geweest.

Dinsdag werden we rond half negen opgehaald door onze taxi. We zijn deze dag met onze privé boot naar de drie verborgen gili eilanden geweest. Namelijk gili Nanggu, gili Tangkung en gili Sudak. Deze eilanden zijn een stuk minder toeristisch dan de drie bekende gili eilanden waar we eerder zijn geweest. Deze eilanden waren misschien dan ook wel mooier dan de bekende gili eilanden. Hier zijn we wezen snorkelen en hebben we weer eens chill in de zon gelegen. Toen we in de avond terug kwamen zijn we doorgereisd naar Mataram waar we op bezoek gingen bij Dianthe. Die avond zijn we ergens wat wezen eten en zijn we naar een vip film in de bioscoop geweest. Jaja, zelfs in lombok, waar het op sommige plaatsen best heel armoedig is, hebben ze een bioscoop.

Woensdag had Dianthe stage en hebben wij Mataram maar eens verkend. In de middag werd Marloes opgehaald omdat ze de drie daagse Rinjani trekking ging doen waarbij ze een vulkaan ging beklimmen. Danique leek dit niet zo wat dus die is deze dagen in Mataram bij Dianthe gebleven.

Marloes drie daagse Rinjani trekking:
Na woensdag in de middag opgehaald te zijn werd ik naar een guest house gebracht om daar te overnachten omdat we donderdag al vroeg zouden beginnen met de trekking. Eenmaal aangekomen was er al een ander meisje uit Zuid Afrika die ook deze trekking ging doen. Met haar sliep ik dan ook samen in een letterlijk houten boomhutje zonder stroom.
De volgende dag kregen we vroeg in de ochtend ons ontbijt en arriveerden er nog drie jongens uit Oostenrijk die deze trekking ook gingen doen. Na uitleg te hebben gekregen werden we rond zeven uur naar het beginpunt van onze trekking gereden waar het allemaal moest beginnen. Na onze gegevens te hebben genoteerd bij de ingang (zoals letterlijk werd gezegd: als we bij de vulkaan de afgrond in vielen wisten ze wie ze moesten bellen) ging de tocht eindelijk van start. Er liep een gids met ons mee en een porter. Een porter is iemand die alle spullen voor de trekking met zich mee draagt in twee manden aan een houten stok. Met zo'n 30 tot 40 kg op z'n nek en teenslippers liep hij dan ook vrolijk mee, echt respect voor deze mensen! De eerste dag liepen we bijna acht uur lang door de bergen naar onze eerste overnachtingsplaats. De laatste twee uur moesten we echt flink klimmen en dit was dan ook afzien. Helemaal gesloopt kwam ik dan ook eindelijk bij onze eerste overnachtingsplaats, een tentje op de rand van de krater. Ondanks dat het super koud was, was het wel ontzettend mooi! Na de zonsondergang en het avondeten kropen we dan ook meteen de tent in na deze eerste zware dag.
Om half twee in de nacht werd er alweer op onze tent geklopt, het was tijd voor de trekking naar de top van de vulkaan. Na wat thee en koekjes begonnen we om 2 uur met de trekking. Het was ijskoud, mijn voeten zaten helemaal onder de blaren maar met volle moed ging ik er weer tegenaan. Het was super donker dus met alleen een zaklampje (die het later ook nog begaf) kon ik enigszins zien waar ik liep. Naast elkaar lopen kon niet want dan viel je letterlijk de afgrond in. Naar de top van de vulkaan was drie uur lopen vertelden ze. Na twee uur was ik al helemaal gesloopt en ik wilde het bijna opgeven maar ben uiteindelijk toch doorgegaan. Ondertussen zag ik allemaal mensen die het ook niet meer trokken en weer terug naar beneden gingen. Op het moment dat ik dacht dat ik er bijna was werd mij verteld dat het nog een uur naar de top was. Nou je kon me bijna letterlijk opvegen. Het laatste uur was ook echt killing. Het was steil en door alle kleine steentjes zette je een stap naar boven en zakte je er twee weer terug. Toen ik eindelijk boven was na vier uur klimmen was ik precies optijd voor de zonsopgang waarbij je over heel Lombok en zelfs de gili's kon kijken. Wauw wat was dit super gaaf! Nog nooit zoiets moois gezien. Na een uurtje besloot ik rond 7 uur weer de tocht naar beneden te maken terug naar het kamp. Onderweg kwam ik nog allemaal mensen tegen die nog naar boven wilden klimmen maar ook helemaal kapot waren. De terugweg zag ik pas waar ik vannacht had gelopen. Het was echt letterlijk een smal pad langs de afgrond. De tocht naar beneden was ook zwaar maar ging wel wat makkelijker dan naar boven. Na twee uur lopen kwam ik rond negen uur weer aan bij het kamp. Ik dacht lekker nog even te kunnen slapen maar dat ging helaas niet door. Na het ontbijt gingen we om tien uur weer verder. Ik ging alleen verder met het meisje uit Zuid Afrika want de drie jongens uit Oostenrijk besloten niet meer verder te gaan. Na weer twee uur lopen kwamen we bij een super groot meer aan wat ook echt heel mooi was. Hier kregen we lunch en na de lunch stond er weer een beklimming van drie uur op ons te wachten naar het volgende kamp. Ik geef normaal gesproken niet snel op maar het laatste uur kon ik echt niet meer. De porter heeft me letterlijk van de steen geraapt en me naar boven gepraat. Wat was ik blij toen ik er eindelijk was na elf uur gelopen en geklommen te hebben vandaag. Na weer een ijskoude nacht kregen we zaterdag rond zes uur in de ochtend ontbijt en toen was het nog 'maar' vijf uurtjes lopen naar de finish. Ik ontmoette deze dag een ander Nederlands meisje met wie ik samen heb gelopen. In de middag was dan eindelijk het einde in zicht. Wat was ik blij dat ik er eindelijk was. Ik heb denk ik nog nooit zoiets zwaars gedaan, m'n voeten zaten helemaal onder de blaren maar ik ben toch wel een beetje trots dat ik dit heb behaald want wat was het gaaf! Na een ijskoud biertje werd ik teruggebracht naar Dianthe waar Danique ook weer was en kon ik eindelijk weer lekker douchen.

Danique Mataram:
Woensdagmiddag was het zo ver. Marloes werd opgehaald en ik bleef achter. Dit betekende een record aantal dagen gescheiden doorbrengen na zoveel dagen samen zijn. Gelukkig kon ik die dagen in het huis blijven waar Dianthe ook sliep. Die avond heb ik eerst met Dianthe wat gegeten in een Indonesisch restaurantje en vervolgens zijn we met Anneroos en Lisanne, twee andere Nederlanders in het huis, naar een spa in Senggigi geweest. Ik heb daar een heerlijke facial gehad. Na 88 verschillende lotions en een gezichtsmassage van een uur zijn we weer teruggekeerd naar het huis.
Donderdag heb ik sinds tijden weer uitgeslapen (Marloes is hier nooit zo goed in namelijk). Het was die dag niet heel erg zonnig, dus ik heb de hele middag op bed boer zoekt vrouw gekeken. 'S avonds hebben we met z'n allen, inclusief Colet en Steffy die we in Gili Trawangan waren tegengekomen, wat gegeten en zijn daarna naar een café in Senggigi gegaan. Onder het genot van een biertje en een toffe live band hebben we daar onze avond doorgebracht. Eenmaal teruggekeerd bij het huis vonden Dianthe en ik het wel tijd voor een late night snack, dus hebben we tosti's gebakken (letterlijk gebakken want dit moest in een pan). Normale kaas kennen ze niet in dit land, dus het werd een tosti cheddar kaas. Ondanks dat was het best lekker en deed het ons vooral denken aan de stapavonden van thuis waar dit vaak traditie is.
Vrijdag ben ik met Dianthe en Steffy weer naar Senggigi gegaan. Daar zijn we eerst ergens wezen lunchen en vervolgens naar een hotel gegaan met zwembad aan het strand. Terwijl ik jaloersmakend aan het zwembad en het strand zou gaan liggen, zouden Dianthe en Steffy goed aan school werken. Dit pakte echter iets anders uit want we hebben de hele middag samen aan het strand gelegen. Ach ja, soms moet je een dagje vrij nemen zullen we maar zeggen. We hebben enorm romantisch de zonsondergang bekeken op het strand en vervolgens nog wat gegeten bij het hotel. 'S avonds hebben Dianthe en ik in het huis de laatste paar afleveringen van boer zoekt vrouw gekeken.
Zaterdag was alweer de dag dat Marloes terug zou komen. Dianthe en ik zijn daarom na het onbijt naar een Golden Tulip hotel gegaan dat in de buurt van het huis lag, zodat we binnen 5 minuten weer terug zouden zijn als Marloes zou bellen. Deze keer heb ik wel alleen aan het, super mooie en super chille, zwembad van het hotel gelegen terwijl Dianthe binnen aan het werk was. Na een tijdje kwamen zowel Anneroos als Lisanne en Dianthe me joinen in het zwembad na een middagje hard werken. Aan het eind van de middag belde Marloes me op dat ze terug was met blaren van hier tot Nederland en mega veel zin in eten en drinken met smaak. Gelukkig ken ik Marloes nu door en door en had ik al een flesje drinken en een broodje chocopasta voor haar klaargelegd. Ja ja we zorgen nog steeds goed voor elkaar. Direct daarna zijn we met z'n vieren teruggekeerd om alle verhalen van Marloes te kunnen horen en zodat Marloes en ik onze tas in konden pakken omdat we die avond weer verder gingen.
Iedereen bedankt voor de opvang en de gezellige dagen die ik zonder jullie niet had gehad, in Nederland drinken we er een biertje op en voor Dianthe: een tosti met lekkere kaas!

Na die avond nog gezellig met z'n allen te hebben gegeten hebben we 's avonds nog de taxi gepakt naar onze volgende bestemming, Kuta.

Zondag zijn we lekker een dagje naar het strand geweest en hebben we verder niet veel gedaan. Die middag hebben we nog twee jongens uit Duitsland ontmoet waar we 's avonds mee zijn wezen stappen. Ook gingen er een aantal local mensen met ons mee die we die dag ook ontmoet hadden. Het was een erg leuke avond.

Maandag hebben we een scooter gehuurd en hebben we door het zuiden van Lombok gereden. Weer heel anders dan het noorden maar ook weer super mooi allemaal. We reden langs kleine dorpjes en soms door nogal onbegaanbare wegen heen. Wanneer we door de kleine en ook armoedige dorpjes heen reden voelden we ons soms net Beatrix op een gouden koets. Iedereen begroette ons en zwaaide naar ons. Wat een ontzettend aardige mensen wonen er in Lombok. Alle mensen zijn zo gelukkig met de kleine beetjes die ze hebben. 'S middags kwamen we aan bij het bekende Pink beach. Ondanks dat het strand niet echt pink was hebben we wel even een duik genomen.

Dinsdag was het alweer onze laatste dag in Lombok. Wat gaat de tijd toch ontzettend snel! We besloten deze dag maar eens te gaan surfen en gingen dan ook met de scooter naar het surfstrand van Lombok. We hadden allebei nog nooit gesurft en besloten dan ook om eerst surfles te nemen. Na wat gestuntel en valpartijen ging het op het einde toch best goed. We konden echt blijven staan op de plank! Als afsluiting van weer een geweldige tijd in Lombok zijn we 's avonds nog lekker ergens wezen eten.

Woensdagochtend hebben we onze spullen gepakt en zijn we begin van de middag naar het vliegveld gegaan. Na een tussenstop in Kuala Lumpur zijn we doorgevlogen naar Langkawi, een eiland van Maleisië, waar we onze laatste week hebben doorgebracht. Hier kwamen we laat in de avond aan en zijn dan ook gelijk gaan slapen.

De volgende ochtend zijn we naar ons hotel gegaan waar we vijf dagen gingen doorbrengen. Na alle hostels, hutjes en al onze andere cheap verblijven hadden we maar eens een wat luxer hotel geboekt voor ons laatste weekje. In de middag hebben we door het plaatsje zelf heen gelopen en hebben we een duik genomen in het buitenzwembad op de vierde verdieping van ons hotel. In de avond moesten we de sauna uiteraard ook even uitproberen en hebben we ons eigen bad even vol laten lopen. De rest van de avond hebben we dan ook in bad doorgebracht met een film, chocolade en wijn. De perfectie combinatie dachten wij zo!

Vrijdag in de ochtend was het erg bewolkt en hebben we een scooter gehuurd om het eiland eens te verkennen. Niet veel later kregen we even te maken met een tropische regenbui waardoor we allebei zeiknat waren. Het hield maar niet op met regenen dus besloten we terug te gaan naar ons hotel. Eenmaal daar aangekomen scheen het zonnetje weer en zijn we weer lekker aan het zwembad gaan liggen. Begin van de avond besloten we naar de bioscoop te gaan die in het winkelcentrum lag. We dachten hier even snel met de scooter heen te kunnen maar dat ging even wat anders. Onze scooter deed het niet meer en goh hoe zou dat nou komen? Ja geen idee dus. Na alle mogelijke opties te hebben besproken kwam er een man naar ons toe die ons wel even wilde helpen. Al snel moest hij lachen omdat er niks kapot was maar de benzine was gewoon op. Deze super vriendelijke man is met ons naar het benzinestation gegaan, heeft snel een anderhalf liter fles water leeggedronken en deze voor ons gevuld met benzine. Zo konden wij onze tocht naar de bioscoop weer vervolgen en waren we net optijd voor de film Beauty and the beast.

Zoals elke ochtend in dit hotel stond er zaterdag eerst weer een lekker ontbijtbuffet op ons te wachten. Na ons weer volgegeten te hebben, hebben we nog maar eens een poging gedaan om het eiland te verkennen met de scooter. In een paar uur tijd zijn we met de scooter het hele eiland over gereden en hebben we optijd getankt. Die middag zijn we met de scooter naar de stranden van Langkawi geweest waar het ook weer super mooi was. 'S avonds hebben we in ons hotel een filmavond gehouden.

De volgende dag hebben wij ook zondag gehouden en hebben we het lekker rustig aan gedaan met een filmpje. In de middag scheen de zon weer volop en hebben we ons verplaatst naar het zwembad waar we ons de gehele middag hebben vermaakt.

Maandag was alweer ons laatste dagje in Langkawi. We zijn deze dag met de taxi naar een van de stranden in Langkawi geweest waar we ons weer hebben vermaakt. Na eind van de middag de zandstorm te hebben overleefd zijn we 's avonds een avondje gaan bowlen.

Na vijf chille dagen in Langkawi was het dinsdagochtend tijd om onze spullen te pakken en Langkawi te verlaten. Eind van de ochtend vlogen we naar Kuala Lumpur voor de laatste twee dagen. Daar kwamen we eind van de middag aan. Danique met haar grote naalden angst heeft hier nog een tattoo laten zetten wat symbool staat voor deze geweldige reis die er helaas al bijna op zit. 'S avonds zijn we nog wezen winkelen in een van de grootste shoppingmalls ter wereld. En ja, het was er mega groot. Het winkelcentrum had wel tien verdiepingen en elke verdieping was echt eindeloos.

De volgende dag was het dan zover. Na een fantastische reis van vier maanden was dit toch echt onze officiële laatste dag. We zijn deze dag weer naar een enorme shoppingmall geweest en hebben hier tot half tien in de avond gewinkeld. We kunnen wel zeggen dat we deze dag goed geslaagd zijn. Echter ging deze dag niet helemaal vlekkeloos. Midden op de middag kwamen er ineens negen man security op ons afgestormd. Ik denk dat we er zo gevaarlijk uitzagen want ze hadden echt negen man nodig. We moesten meekomen naar de winkel en omringt door negen man moesten we onze tassen leeghalen omdat ze een melding gekregen hadden dat we iets gestolen hadden. Uiteraard werden we door iedereen bekeken alsof we een stel criminelen waren. Nadat we onschuldig waren verklaard en onze rode koppen weer waren bijgekleurd konden we gelukkig weer vrijuit gaan. We waren toch wel blij dat we op onze laatste dag niet de gevangenis in hoefden. Dit moest ons de laatste dag nog even overkomen haha, maar goed ook weer overleefd. 'S avonds zijn we nog lekker uiteten geweest en hebben we cocktails gedronken op officieel ons laatste avondje. Eenmaal thuis gekomen hebben we met de man die in het hotel werkte nog even de Mac bezorgservice laten komen. Ja ja daar kan Nederland nog wat van leren.
Vanmorgen hebben we voor het laatst al onze spullen gepakt en hebben we uitgecheckt bij het hotel. Vanmiddag hebben we nog wat rondgelopen en nu zitten we alweer op het vliegveld in Kuala Lumpur.

Dat was het dan, helaas is aan onze fantastische reis een einde gekomen. Wat zijn deze vier maanden toch ontzettend snel voorbij gegaan. Om 2:10 lokale tijd zullen wij naar Abu Dhabi vliegen en vrijdag om 14:45 zullen we aankomen op Schiphol. Wat hebben we ontzettend veel meegemaakt. We hebben enorme armoede gezien, maar ook hoe gelukkig mensen kunnen zijn met heel erg weinig. We hebben gezien hoe mensen in andere culturen leven en hoe verschillend alles is ten opzichte van Nederland, niet te vergelijken! Ook hebben we meegemaakt hoe behulpzaam en ontzettend aardig mensen kunnen zijn en dat het heel goed mogelijk is om met verschillende culturen en geloven samen te leven. We hebben ons geen moment niet welkom of niet gerespecteerd gevoeld omdat we er 'anders' uitzagen. Iedereen was juist enorm gefascineerd en geïnteresseerd in ons. Als we in Nederland en de rest van de wereld zo met elkaar om zouden kunnen gaan en iedereen in zijn waarde laten, zou alles er veel leuker op worden. Tevens hebben we door zoveel plaatsen gereisd dat we super veel dingen gedaan en bezocht hebben die we voor altijd zullen herinneren. En niet te vergeten, we hebben zoveel nieuwe mensen uit ik weet niet hoeveel verschillende landen ontmoet. Kortom, een geweldige ervaring om nooit meer te vergeten. Het was echt fantastisch. En voor nu, back to Holland!

  • 27 April 2017 - 21:46

    Henk:

    Prachtig verhaal en wat een mooie conclusie op het eind. Maar wat ben ik ook blij dat jullie gezond en wel morgen weer veilig terug zullen zijn in Nederland!

  • 27 April 2017 - 23:33

    Mia:

    Wat een mooi verhaal weer en een prachtige conclusie. Jullie komen heel rijk terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes en Danique

Actief sinds 05 Dec. 2016
Verslag gelezen: 1926
Totaal aantal bezoekers 21433

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 25 April 2017

Nepal, Thailand en Indonesië

Landen bezocht: